Alexandros Vasmoulakis – My eyes are seeing you

Wife

My wife with a throat of the valley of gold | Oil & Acrylic on canvas 145x205cm

Από την ατομική έκθεση του Αλέξανδρου Βασμουλάκη στο χώρο Αμαλίας 36

Πομπώδεις θεατρικές φιγούρες, γοητευμένες από τις πρωτόγονες ορμές, χορεύουν ατίθασα στο ρυθμό της οχλοβοής για να δοξάσουν τη σεξουαλική διέγερση. Σημερινοί Δανδήδες και Μαινάδες κυριεύονται από τη δύναμη του βλέμματος την ώρα που αγωνιούν για την αποδοχή του θεατή.

Ο Αλέξανδρος Βασμουλάκης ανασύρει μνήμες από το τυραννικά ατέρμονο παιχνίδι των δύο φύλων, που αέναα ματαιοπονούν να ορίσουν την ανθρώπινη σεξουαλικότητα. Με γνώμονα την ερωτική επιθυμία, ο ζωγράφος πραγματεύεται την αναγκαιότητα της οπτικής απόλαυσης, υιοθετώντας εξπρεσιονιστικά και συνάμα ποπ στοιχεία, τα οποία συνθέτουν ένα αμάλγαμα υπαινικτικής πλην ξεκάθαρης αφήγησης.

001_oilacrylic_onpaper_oncanvas150x230cm

Pure and clean as the cry of a baby, all the long gone darlings | Oil & Acrylic on paper mounted on canvas 150x230cm

Η ιστορία του βλέμματος αποτέλεσε στόχο των φεμινιστικών θεωριών επειδή τοποθέτησε τον άνδρα στη θέση του παρατηρητή – ηδονοβλεψία και αντικειμενοποίησε τη γυναίκα. Στην έκθεση όμως του Βασμουλάκη, παρόλο που επικρατεί η παραπάνω σχέση – κυρίως λόγω της γλυπτικής εγκατάστασης με τα διάσπαρτα ανδρικά κεφάλια που εμμονικά κοιτάζουν τους επισκέπτες και τις απεικονιζόμενες φιγούρες – τα φύλα εναλλάσσουν ρόλους: ο καλλιτέχνης στο έργο “Divinity In Disguise” μετατρέπει και τον άνδρα σε αντικείμενο θέασης. Με αυτόν τον τρόπο, ο ζωγράφος κρατάει μία αμερόληπτη στάση και αποστασιοποείται από τις προϋπάρχουσες αντιλήψεις με σκοπό να τονίσει την αυτοκρατορία του βλέμματος και τις αμφίδρομα διαπλεκόμενες εξουσιαστικές σχέσεις εξάρτησης που αυτό δημιουργεί.

Voyeur01

Voyeur with long beard | paraffin wax 30x30x40cm

Η ποικιλόμορφη σύνθεση των σχεδίων και των χρωμάτων παραπέμπει στις αισθητικές ποιότητες ενός παλίμψηστου. Eξυμνείται το σβησμένο αποτύπωμα και η στιγματισμένη επιφάνεια, με αποτέλεσμα να αποκαλύπτεται η ενδελεχής ζωγραφική διαδικασία που αναδεικνύει το «λάθος» και το τυχαίο στο τελικό έργο. Σώματα που επιδεικνύονται, ναρκισσιστικά χαμόγελα νευρωτικά αυτοσαρκάζονται, αδημονούν για τη στιγμή που θα γίνουν το κέντρο της προσοχής. Οι φιγούρες του Βασμουλάκη, σαγηνευτικές και αυτάρεσκες, έκδηλα υπερήφανες για τη σεξουαλικότητά τους, εθίζονται στην «κοινωνία του θεάματος» και παραμένουν εξαρτημένες από την παρουσία του θεατή προκειμένου να υπάρξουν.

A free glimpse of things that the most jaded voyeur would have paid a small fortune to watch | Oil & Acrylic on canvas 160x240cm

A free glimpse of things that the most jaded voyeur would have paid a small fortune to watch | Oil & Acrylic on canvas 160x240cm

Οι κινήσεις των μορφών εγγράφουν έναν πολυσχιδή χαρακτήρα και μία ακαταλόγιστη συμπεριφορά που πάλλεται ανάμεσα στην έλξη και την απώθηση. Η απορρέουσα ψυχική ένταση συνάδει με την υπερβολική δραματοποίηση του ερωτικού πάθους που διέπει το στερεοτυπικό – Χόλιγουντ σενάριο. Το λάγνο ύφος των γυναικών λοχεύει το στοιχείο της αθωότητας και της αφέλειας, ενώ οι άνδρες αρρενωποί και ρωμαλέοι, μέσα από την αναπαραστατική και αφηρημένη ενδυμασία φέρουν στοιχεία από τους σωματοφύλακες του Alexandre Dumas. Άνδρες και γυναίκες, ταυτόχρονα θύτες και θηράματα «γεννοβολούν τη ζωή» και μοιραία αφηγούνται τη μύχια επιθυμία του ανθρώπου να αποτελεί μέρος ενός «οπτικού διαλόγου».

Έλλη Παξινού
Ιστορικός τέχνης

MEASYentrance01

MyEyesAreSeeingYou-InstallationView07

MEASYgeneral02

101OilAcrylic_on_canvas150x250

Fantastic Man | Oil & Acrylic on canvas 150x250cm

7-Oil__Acrylic_on_paper_mounted_on_canvas_150x205cm

I hear her great heart purr | Oil & Acrylic on paper mounted on canvas 150x205cm

Related Posts

  • Hans Ulrich Obrist, οραματιστής και πλάνηταςHans Ulrich Obrist, οραματιστής και πλάνηταςHans Ulrich Orbist : Όλη μου η ζωή έχει σχέση με την περιπλάνηση. Είναι μέρος της καθημερινότητάς μου
  • Το «Ψυχώ» στην ταράτσα του ΜΕΤΤο «Ψυχώ» στην ταράτσα του ΜΕΤΗ εγκατάσταση έχει την όψη ενός πραγματικού σπιτιού, αλλά στην πραγματικότητα αποτελείται από δύο προσόψεις που ενώνονται και συγκρατούνται μεταξύ τους με […]
  • Η Σίντι Σέρμαν στο Χόλιγουντ του παρελθόντοςΗ Σίντι Σέρμαν στο Χόλιγουντ του παρελθόντοςΣε αυτή την έκθεση μεταμορφώνεται με αμίμητο τρόπο σε femme fatale της εποχής, με την ίδια άνεση που υποδυόταν το κορίτσι που ετοιμάζεται να βγει Παρασκευή […]
  • Ο Lu Chao απέναντι στο πλήθοςΟ Lu Chao απέναντι στο πλήθος«Όταν ήμουν μικρό παιδί έπαιρνα κάθε μέρα το λεωφορείο με τον αριθμό 217 για πάω στο σχολείο. Καθώς ήμουν μικροκαμωμένος, ένα πλήθος ψηλών ανθρώπων με στρίμωχνε και μου έκοβε την […]