Categories: Τόποι

Ένα σύμβολο του αθηναϊκού μεταπολεμικού μοντερνισμού

photo: Dimitris Benetos

Από τον Νίκο Γιαννακόπουλο

Ένας περίπατος σε μια από τις πιο πυκνοδομημένες συνοικίες της …  Ευρώπης, την Κυψέλη, μπορεί καμιά φορά να επιφυλάσσει και απρόσμενα ευχάριστες εκπλήξεις. Στο μάλλον άχαρο δρόμο της οδού Κυκλάδων, μεταξύ των καθέτων Κεφαλληνίας και Τήνου, ξεπροβάλλει σαν κομψό και ραφινάτο μικρό “κόσμημα”, στριμωγμένο ανάμεσα σε άλλα μεγαλύτερα και πιο φανταχτερά, που εύκολα μπορεί να το προσπεράσει το μη εξασκημένο μάτι. Είναι το κτίριο, που σχεδίασε και έκτισε μεταξύ 1956-1958 ο αρχιτέκτονας-πολεοδόμος και διανοητής Αριστομένης Προβελέγγιος (1914-1999), για να στεγάσει την κατοικία – ατελιέ της γλύπτριας Ιωάννας Σπητέρη και του τεχνοκριτικού Τώνη Σπητέρη.

Κτισμένο σε μικρό οικόπεδο, στον αριθμό 6, με στενή πρόσοψη στο δρόμο (μόλις πέντε μέτρα), ανάμεσα σε μία γωνιακή κατοικία των αρχών του εικοστού αιώνα και μία σύγχρονη πολυκατοικία, το κτίριο αυτό αποτελεί ένα εξαιρετικό δείγμα μοντέρνας αρχιτεκτονικής. Ο Προβελέγγιος, που είχε φοιτήσει στην αρχιτεκτονική σχολή του Ε.Μ.Π., έχοντας ως καθηγητές τους Δημήτρη Πικιώνη και Αναστάσιο Ορλάνδο και είχε αργότερα εργαστεί στο ατελιέ του Le Corbusier στο Παρίσι, συμπυκνώνει στο μικρό αυτό κτίριο τις αρχές και το ύφος ενός καθαρόαιμου μοντερνισμού.

photo: Charitini Valsamidou

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει τόσο η πολυπλοκότητα των εσωτερικών χώρων, όσο και η ανάγλυφη πρόσοψη, που ορίζεται από τα οριζόντια και κάθετα στοιχεία από εμφανές σκυρόδεμα, τα ημιδιάφανα υαλοπετάσματα, καθώς και το μικρό μπαλκόνι, το οποίο μόλις εξέχει από το επίπεδο της όψης. Τα σχηματιζόμενα ορθογώνια με τα κομψά τους περιγράμματα θυμίζουν κάτι από πίνακα του Mondrian.

Στην πενηνταπεντάχρονη ιστορία του, το κτίριο γνώρισε αρκετούς ιδιοκτήτες και ενοίκους, για κάποια χρόνια μάλιστα στέγασε και το ατελιέ της εικαστικού Διοχάντης. Η ευαίσθητη κίνηση, πριν μερικά χρόνια, των αρχιτεκτόνων Διονύση Σοτοβίκη και Κίρκης Μαριολοπούλου (Workshop Dionisis + Kirki) να το αγοράσουν, το έσωσε από πιθανότατη κατεδάφιση, καθότι ο προηγούμενος ιδιοκτήτης του το προόριζε για αντιπαροχή.

Η ανακατασκευή και συντήρησή του έγινε με πλήρη σεβασμό στην αρχική του μορφή και ταυτότητα, τόσο στις εξωτερικές όψεις όσο και στους εσωτερικούς χώρους, οι οποίοι παρά την φθορά του χρόνου και την εγκατάλειψη, δεν είχαν ευτυχώς αλλοιωθεί. Οι νέοι ιδιοκτήτες δεν άλλαξαν στην ουσία τίποτα στα υλικά, τους χρωματισμούς και τη διάταξη των χώρων, παρά μόνον αποκάλυψαν και τόνισαν τα αρχικά χρώματα των επιφανειών, αφήνοντας ορατά όλα τα μορφολογικά τους στοιχεία. Αξιοσημείωτο είναι μάλιστα, ότι το κτίριο διατηρεί ακόμα τα αρχικά, αυθεντικά του κουφώματα.

Σχετικά πρόσφατος «ένοικός του» η γκαλερί Loraini Alimantiri/Gazon Rouge, η ιδιοκτήτρια της οποίας, επέλεξε το κτίριο αυτό λόγω κυρίως της κλίμακάς του, επειδή, όπως είχε πει «είναι κάτι μεταξύ σπιτιού και εκθεσιακού χώρου». Το concept της γκαλερί ταίριαξε, όντως, απόλυτα με το χαρακτήρα του κτίσματος.

Το μικρό αυτό κτίριο, ένα από τα λίγα σωζόμενα σήμερα του στοχαστή αρχιτέκτονα, αποτελεί τεκμήριο πως η σπουδαία αρχιτεκτονική δε χρειάζεται απαραιτήτως ακριβά και πολυτελή υλικά, ούτε έχει ανάγκη από εντυπωσιασμούς με ογκώδη μεγέθη και επιβλητικό ύφος.

Related Posts

  • Η μεγάλη γιορτή του BauhausΤο Πανεπιστήμιο του Harvard προαναγγέλλει μια μεγάλη έκθεση για το Bauhaus με μια εξαιρετική χειρονομία. Παρέχει, εδώ και μερικές μέρες, δωρεάν πρόσβαση στο αρχείο της συλλογής Bauhaus […]
  • H επιστροφή της δαντελωτής αρχιτεκτονικήςΤα κενά στα δαντελωτά σχέδια επιτρέπουν στις κατασκευές να αναπνέουν και να ενισχύουν τα παιχνίδια της σκιάς και του φωτός, την αίσθηση μυστηρίου, την ομορφιά, την κομψότητα και τη φινέτσα […]
  • Νέα αρχιτεκτονική στο Hyde ParkΟ θεσμός του θερινού περιπτέρου της Serpentine έχει αναδειχθεί, από το 2000 που ξεκίνησε, σε διοργάνωση αρχιτεκτονικού πειραματισμού, παρουσιάζοντας τα έργα μερικών από τους […]
  • Ο Bernard Tschumi σε μια συζήτηση για το Μουσείο της ΑκρόποληςΤο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης δεν θα μπορούσε να ανεγερθεί με αυτό τον τρόπο πουθενά στον κόσμο
karouzo

Recent Posts

Χρόνης Μπότσογλου 1941-2022

Ο Χρόνης Μπότσογλου ανήκει στους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους της μεταπολεμικής τέχνης. Επί δεκαετίες παρατηρούσε τον…

3 years ago

Η ματιά του Mathieu Pernot στους προσφυγικούς καταυλισμούς της Λέσβου

Στιγμιότυπα από την παρουσία των προσφύγων στους δρόμους του Παρισιού, στους καταυλισμούς του Καλαί και…

4 years ago

Σώτη Τριανταφύλλου: “Ας μη ζούμε διαρκώς με τον ίδιο τρόπο…”

Στα μυθιστορήματα μιλάμε για την ανθρώπινη κατάσταση, εμβαθύνουμε σε πράγματα που δεν αποτελούν υλικό άρθρων…

4 years ago

Κριστόφ Πεντερέτσκι

Οταν ζεις σε δύσκολες εποχές, νιώθεις την ανάγκη να αγωνιστείς για την ελευθερία.

5 years ago

Ρατσισμός, ομοφοβία και βία στη λογοτεχνία του Εντουάρ Λουί

Όταν έφτασα στο Παρίσι για να σπουδάσω Φιλοσοφία, διαπίστωσα ότι όλη αυτή η δυστυχία, η…

5 years ago

Venice Biennale 2019 review – preaching to the converted

There is much to praise from Ghana, India, France, and a stunning international pavilion. Less…

6 years ago

This website uses cookies.