Categories: Τέχνες

Η Κατερίνα Γρέγου, επίτροπος του Βελγίου στην Μπιενάλε της Βενετίας

H Ελληνίδα επιμελήτρια Κατερίνα Γρέγου, που ζει και εργάζεται στις Βρυξέλλες, είναι η φετινή επίτροπος του Βελγίου στην 56η Μπιενάλε της Βενετίας (9 Μαίου -22 Νοεμβρίου 2015). Το Περίπτερο του Βελγίου θα φιλοξενήσει το έργο του Βέλγου καλλιτέχνη Vincent Meessen, παράλληλα με το έργο ενός συνόλου διεθνών καλλιτεχνών.

Η πρόταση που επελέγη για να εκπροσωπήσει το Βέλγιο απομακρύνεται από την παραδοσιακή φόρμα της ατομικής έκθεσης, η οποία διευρύνεται για να υποδεχτεί και να φιλοξενήσει μια ποικιλία θέσεων και φωνών. Ο καλλιτέχνης και η Ελληνίδα επιμελήτρια επεξεργάστηκαν, σε στενή συνεργασία, την ιδέα μιας θεματικής έκθεσης στην οποία κλήθηκε να συμμετάσχει μια ομάδα διεθνών καλλιτεχνών από την Αμερική, την Αφρική, την Ασία, αλλά και την Ευρώπη. H έκθεση έχει τίτλο Personne et les autres, αναφορά στο χαμένο θεατρικό έργο του Βέλγου τεχνοκριτικού André Frankin που συνδέθηκε με τους Λετριστές και την Καταστασιακή Διεθνή.

Αφετηρία για την έκθεση αποτελεί η ιστορία του ίδιου τού Βελγικού Περιπτέρου και το διεθνές πλαίσιο της Μπιενάλε (αμφότερα ανάγονται στις παγκόσμιες εκθέσεις της εποχής της αποικιοκρατίας). Το Περίπτερο του Βελγίου ήταν το πρώτο ξένο περίπτερο που κατασκευάστηκε το 1907 επί βασιλείας Λεοπόλδου Β’ στους κήπους (Giardini) όπου φιλοξενείται η Μπιενάλε της Βενετίας. Μέσα από το έργο του και την έρευνα στην οποία αυτό στηρίζεται, ο Vincent Meessen επικεντρώνεται στην ιστορία της αποικιοκρατικής νεωτερικότητας και του αποικιακού μοντερνισμού.

Κεντρική θέση στην έκθεση κατέχει ένα νέο έργο του Vincent Meessen που κινηματογραφήθηκε στην Κινσάσα. Το έργο διερευνά την εν πολλοίς άγνωστη συμμετοχή διανοουμένων του Κονγκό στην τελευταία εμπροσθοφυλακή της νεωτερικότητας: στην Καταστασιακή Διεθνή, που έκλεισε τον κύκλο της με το συνέδριο του 1969 στη Βενετία.

Η αποικιοκρατική ιστορία του Βελγίου και ο στρατηγικός ρόλος του στην Καταστασιακή Διεθνή μέσω προσωπικοτήτων όπως ο Raoul Vanegeim (θα συμβάλει με κείμενό του και στον κατάλογο της έκθεσης) συστήνουν ένα πλαίσιο κρίσιμης σημασίας για την κατανόηση των πολιτικών και καλλιτεχνικών πρωτοποριών του 20ου αιώνα. Ερευνώντας αυτήν ακριβώς την όψη της Καταστασιακής Διεθνούς, το έργο του Meessen φέρνει στο φως κρυφές πτυχές των διασταυρούμενων ιστοριών της τέχνης, της ποπ μουσικής και του ακτιβισμού.

Εκτός από τον Vincent Meessen στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες Mathieu K. Abonnenc, Sammy Baloji, James Beckett, Elisabetta Benassi, Patrick Bernier, Olive Martin, Tamar Guimarães, Kasper Akhøj, Maryam Jafri και Adam Pendleton.

 

Related Posts

karouzo

Recent Posts

Χρόνης Μπότσογλου 1941-2022

Ο Χρόνης Μπότσογλου ανήκει στους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους της μεταπολεμικής τέχνης. Επί δεκαετίες παρατηρούσε τον…

3 years ago

Η ματιά του Mathieu Pernot στους προσφυγικούς καταυλισμούς της Λέσβου

Στιγμιότυπα από την παρουσία των προσφύγων στους δρόμους του Παρισιού, στους καταυλισμούς του Καλαί και…

4 years ago

Σώτη Τριανταφύλλου: “Ας μη ζούμε διαρκώς με τον ίδιο τρόπο…”

Στα μυθιστορήματα μιλάμε για την ανθρώπινη κατάσταση, εμβαθύνουμε σε πράγματα που δεν αποτελούν υλικό άρθρων…

4 years ago

Κριστόφ Πεντερέτσκι

Οταν ζεις σε δύσκολες εποχές, νιώθεις την ανάγκη να αγωνιστείς για την ελευθερία.

5 years ago

Ρατσισμός, ομοφοβία και βία στη λογοτεχνία του Εντουάρ Λουί

Όταν έφτασα στο Παρίσι για να σπουδάσω Φιλοσοφία, διαπίστωσα ότι όλη αυτή η δυστυχία, η…

5 years ago

Venice Biennale 2019 review – preaching to the converted

There is much to praise from Ghana, India, France, and a stunning international pavilion. Less…

6 years ago

This website uses cookies.