Τέχνες

Η Σίντι Σέρμαν στο Χόλιγουντ του παρελθόντος

Από την Αργυρώ Μποζώνη

Η Σίντι Σέρμαν παρουσιάζει στην, πρόσφατα ανακαινισμένη, γκαλερί Metro Pictures της Νέας Υόρκης μια νέα σειρά φωτογραφιών την οποία δουλεύει από το 2012. Η Σέρμαν ακολουθεί πιστά, περισσότερο από 40 χρόνια, την ίδια μέθοδο: κλείνεται για καιρό στο στούντιό της για να δουλέψει το θέμα της και να υλοποιήσει τις λαμπρές ιδέες της, σχετικές συχνά με την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας. Από το ντεμπούτο της στην τέχνη σε ηλικία 20 χρόνων στα τέλη της δεκαετίας του ’70, με τη διάσημη σειρά «Untitled Film» και μοναχική πρωταγωνίστρια την ίδια σε διαφορετικές εκδοχές της γυναικείας προσωπικότητας, δε σταμάτησε να διερευνά τα στερεότυπα της γυναικείας εικόνας μέσα στις δεκαετίες.

Στη νέα της έκθεση βρίσκεται ακόμη μια φορά αντιμέτωπη με τα γυναικεία στερεότυπα που κυριαρχούσαν στις φωτογραφίες των ταινιών της δεκαετίας του ’20, τις εικόνες των πρωταγωνιστριών που προωθούνταν, τότε, στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Οι γυναίκες εκείνης της εποχής χαρακτηρίζονται από το υπερβολικό μακιγιάζ, τα φροντισμένα, ακριβά ρούχα και τις θεατρικές, συχνά επιτηδευμένες, εκφράσεις στα πρόσωπα. Η Σέρμαν αποτίει φόρο τιμής στις ηρωΐδες του κινηματογράφου με το δικό της παιχνιδιάρικο, ενοχλητικό, χιουμοριστικό, υπαινικτικό και διφορούμενο τρόπο.

Στα 62 της χρόνια, η Σίντι Σέρμαν είναι μια πολιτιστική λυδία λίθος που εξακολουθεί να παίζει με τις ποικιλίες των γυναικείων μορφών και τύπων στις φωτογραφικές σειρές της. Σε αυτή την έκθεση μεταμορφώνεται με αμίμητο τρόπο σε femme fatale της εποχής, με την ίδια άνεση που υποδυόταν το κορίτσι που ετοιμάζεται να βγει Παρασκευή βράδυ. Ως σταρ του είδους, προσελκύει το βλέμμα υιοθετώντας τη δροσερή επιφυλακτικότητα μιας ηρωίδας της εποχής: στάση που κρύβει συχνά την πλευρά της αδυναμίας και της εξάντλησης, καθώς η επινοημένη ταυτότητα της γυναίκας αποσταθεροποιείται ή καταρρέει μόλις απομακρυνθούμε από την εικόνα της.

Η ίδια παίζει, όπως πάντα, όλους του ρόλους και δημιουργεί αλχημιστικά μια νέα εικόνα, σκηνοθετώντας με τη μηχανή και τους καθρέφτες της την απατηλή όψη του Χόλιγουντ, την απόλυτη τελειότητα και την ψευδή κατασκευή πίσω από αυτήν. Αποτυπώνει τη γυναικεία φύση με τον τρόπο των μεγάλων ζωγράφων, αναπλάθοντας το φανταστικό τοπίο ενός ιδανικού ήρωα, μιας γυναίκας, του πιο ελκυστικού εμπορικά «σήματος» της κινηματογραφικής βιομηχανίας, τη μηχανή που παρήγαγε, επί σειρά ετών, στην υπηρεσία του θεάματος δόξα, μυστήριο, μύθο και πλούτη.

Η έκθεση της Σίντι Σέρμαν θα διαρκέσει έως τις 11 Ιουνίου στην Metro Pictures Gallery της Νέας Υόρκης.

 

Related Posts

  • Peter Hujar, ο φωτογράφος των ακριβών συναισθημάτωνΥπάρχει πάντα κάτι αναπάντεχο και εντελώς προσωπικό στον τρόπο που συλλαμβάνει τις εκφράσεις και τις κινήσεις των μοντέλων […]
  • Το «Ψυχώ» στην ταράτσα του ΜΕΤΗ εγκατάσταση έχει την όψη ενός πραγματικού σπιτιού, αλλά στην πραγματικότητα αποτελείται από δύο προσόψεις που ενώνονται και συγκρατούνται μεταξύ τους με […]
  • Η πολύχρωμη κληρονομιά του Saul LeiterΗ πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο και στην πολύχρωμη κληρονομιά του εξαιρετικού Αμερικανού φωτογράφου Saul Leiter (1923-2013) παρουσιάζεται από τις 22 Ιανουαρίου στη The […]
  • Χρόνης Μπότσογλου 1941-2022Ο Χρόνης Μπότσογλου ανήκει στους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους της μεταπολεμικής τέχνης. Επί δεκαετίες παρατηρούσε τον κόσμο γύρω του, ιδιαιτέρως τους ανθρώπους, και ζωγράφιζε αδιάκοπα. Η […]
karouzo

Share
Published by
karouzo

Recent Posts

Χρόνης Μπότσογλου 1941-2022

Ο Χρόνης Μπότσογλου ανήκει στους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους της μεταπολεμικής τέχνης. Επί δεκαετίες παρατηρούσε τον…

3 years ago

Η ματιά του Mathieu Pernot στους προσφυγικούς καταυλισμούς της Λέσβου

Στιγμιότυπα από την παρουσία των προσφύγων στους δρόμους του Παρισιού, στους καταυλισμούς του Καλαί και…

4 years ago

Σώτη Τριανταφύλλου: “Ας μη ζούμε διαρκώς με τον ίδιο τρόπο…”

Στα μυθιστορήματα μιλάμε για την ανθρώπινη κατάσταση, εμβαθύνουμε σε πράγματα που δεν αποτελούν υλικό άρθρων…

4 years ago

Κριστόφ Πεντερέτσκι

Οταν ζεις σε δύσκολες εποχές, νιώθεις την ανάγκη να αγωνιστείς για την ελευθερία.

5 years ago

Ρατσισμός, ομοφοβία και βία στη λογοτεχνία του Εντουάρ Λουί

Όταν έφτασα στο Παρίσι για να σπουδάσω Φιλοσοφία, διαπίστωσα ότι όλη αυτή η δυστυχία, η…

5 years ago

Venice Biennale 2019 review – preaching to the converted

There is much to praise from Ghana, India, France, and a stunning international pavilion. Less…

5 years ago

This website uses cookies.