Πρόσωπα

τα χεράκια σκαλιστά…

Ένα κείμενο από τη Σοφία Φιλιππίδου

Το πρώτο όνειρο μετά τον θάνατο της μητέρας μου ήταν πως τα χέρια μου γίνανε φτερά και κουνώντας τα ρυθμικά ανέβηκα ψηλά, πετώντας πάνω από την Ξηροκρήνη Θεσσαλονίκης. Και ήρθαν και τα αδέλφια μου και οι νύφες με τα ανίψια μου και κάναμε όμορφους σχηματισμούς στον ουρανό, με επίσημα μαύρα σακάκια και φράκα … σαν χελιδόνια.

Στην κηδεία δε φρόντισα τα μαλλιά μου … ήταν ανάκατα και άγρια. Η μάνα μου έλεγε, «φέρε λίγο λαδάκι να σου κάνω μπούκλες, να μην είσαι αναμαλλιασμένη». Μπορεί να φταίει που έμαθα τον θάνατό της από το τηλέφωνο. «Είναι ακόμη ζεστή», είπε ο αδελφός μου ο Παντελής – ίσα που την πρόλαβε – κι εγώ έφυγα με το ΚΤΕΛ – επτά ώρες δρόμος – και τη βρήκα όμορφα ξαπλωμένη στο σαλόνι με τις χειροποίητες κούκλες της.

«Θα έρθω τα Χριστούγεννα» της είπα, που με ζητούσε. Στις 24 Δεκεμβρίου σκεφτόμουν ότι θα μαζευτούμε όλοι όπως ήθελε ή τον Φεβρουάριο, που ήταν και η ημερομηνία που παντρεύτηκε – και ο πατέρας μου Φεβρουάριο διάλεξε να φύγει-. Αλλά πάλι, έλεγα: «έχω και το Καθώς Ψυχορραγώ πρεμιέρα τον ίδιο μήνα. Πώς θα τα ταιριάξουμε;»

Βρήκαμε μια ωραία μαρμάρινη πλάκα μ’ένα ρόδο ανάγλυφο και σταυρό, όπως μας παράγγειλε, και είπα να γράψουν απάνω το «ρητό» της: «υπάρχει το καλό, το κακό και το… φανταστικό». Αλλά η Ελένη, η νοσοκόμα της, είπε: «η κυρία Κούλα ήθελε τα χέρια της σκαλιστά…»

«Τα χεράκια μου…τα κατάστρεψα τα χεράκια μου», έλεγε. Να στρώσει κανείς στη σειρά τα καλλιτεχνικά εργόχειρα, τα ρούχα που έραψε, τα πλεκτά, τις ζωγραφιές, τις προίκες που γάζωσε, εκατοντάδες μέτρα δαντέλες, και μπορεί να σκεπάσει την εθνική οδό Αθήνα – Θεσσαλονίκη… αν βάλει και τις κουρελούδες που έπλενε στη μπανιέρα και κόπηκε η μέση της στα δύο. Με τη μάνα μου έφυγε, ίσως, και η τελευταία παλιά Ελληνίδα νοικοκυρά και εμένα κόπηκε ο «ομφάλιος λώρος» μου…

Αφιερωμένο στη μητέρα μου Βασιλική Φιλιππίδου (1920 – 2016)

Related Posts

  • Tα φώτα της ΑκρόποληςΩραίο μου φάνηκε το κουστούμι του κ. Μακρόν, με τα δυο σκισίματα πίσω. Έφερνε κάτι από τη γοητεία του Ζαν Λουί Τρεντινιάν στην ταινία «Ένας άντρας και μια γυναίκα» του Κλοντ Λελούς, ενώ το […]
  • Τα τετράδια των ονείρων μουΉθελα να πω πως τα χωνάκια στο μπαλκόνι μου, που βλέπει προς τη Δύση, ανοίγουν με το φούξια της Ανατολής, και μέχρι να έρθει ο ήλιος στρέφονται προς τα μέσα τους και κλείνουν και […]
  • Απορίες και εκκρεμότητεςΑυτό που κυνηγάω κάθε βράδυ στη σκηνή του θεάτρου, δηλαδή ο ρόλος, διαρκώς και μέχρι την τελευταία παράσταση, μου […]
  • Κόντρα στο ποτάμι που φουσκώνειΑπό το καλοκαίρι έχω να γράψω, δεν μου ήταν εύκολο. Είναι η πραγματικότητα, η ζωή, η μάνα μου, η επικαιρότητα, τα φεστιβαλικά θεάματα, οι πρεμιέρες, οι γνώμες και οι απόψεις, η πολιτική. […]
karouzo

Recent Posts

Χρόνης Μπότσογλου 1941-2022

Ο Χρόνης Μπότσογλου ανήκει στους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους της μεταπολεμικής τέχνης. Επί δεκαετίες παρατηρούσε τον…

3 years ago

Η ματιά του Mathieu Pernot στους προσφυγικούς καταυλισμούς της Λέσβου

Στιγμιότυπα από την παρουσία των προσφύγων στους δρόμους του Παρισιού, στους καταυλισμούς του Καλαί και…

4 years ago

Σώτη Τριανταφύλλου: “Ας μη ζούμε διαρκώς με τον ίδιο τρόπο…”

Στα μυθιστορήματα μιλάμε για την ανθρώπινη κατάσταση, εμβαθύνουμε σε πράγματα που δεν αποτελούν υλικό άρθρων…

4 years ago

Κριστόφ Πεντερέτσκι

Οταν ζεις σε δύσκολες εποχές, νιώθεις την ανάγκη να αγωνιστείς για την ελευθερία.

5 years ago

Ρατσισμός, ομοφοβία και βία στη λογοτεχνία του Εντουάρ Λουί

Όταν έφτασα στο Παρίσι για να σπουδάσω Φιλοσοφία, διαπίστωσα ότι όλη αυτή η δυστυχία, η…

5 years ago

Venice Biennale 2019 review – preaching to the converted

There is much to praise from Ghana, India, France, and a stunning international pavilion. Less…

6 years ago

This website uses cookies.