Categories: Πρόσωπα

The Big Shave: μια άγνωστη ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε

Από τον Γιώργο Καρουζάκη

Το 1964 ο Μάρτιν Σκορσέζε ήταν 22 χρονών. Είχε πάρει το πτυχίο του από το NYU και προετοιμαζόταν για το πρώτο μεγάλου μήκους φιλμ του, Who’s That Knocking at my Door. Χρειάστηκε δυο χρόνια να το ολοκληρώσει. Το 1967 έψαχνε ακόμα διανομέα. Εκείνη την εποχή πήρε ανέλπιστα μια επιχορήγηση από τη Cinémathèque de Belgique για να γυρίσει μια μικρού μήκους ταινία. Είχαν προηγηθεί και άλλες μικρές ταινίες, αλλά αυτή ήταν η πρώτη έγχρωμη. Την ονόμασε “The Big Shave”.

Η δύναμη της ματιάς του είναι εμφανής και στα 5.34 λεπτά του φιλμ που γυρίστηκε σε ένα κλειστοφοβικό μπάνιο με τον πρωταγωνιστή να ξυρίζει τελετουργικά το πρόσωπό του μέχρι να πλημμυρίσει στο αίμα.

Ο σκηνοθέτης και συγγραφέας Michael Henry Wilson αναγνώρισε στο μπάνιο της ταινίας του Σκορσέζε «την αμερικανική ψυχή, στοιχειωμένη από τον πόλεμο του Βιετνάμ» και στην τελετουργική διαδικασία του ξυρίσματος την εξέλιξη μιας σκηνής τρόμου.

Ο Σκορσέζε έχει περιγράψει διαφορετικά τη δημιουργία αυτού του σκληρού φιλμ, λέγοντας : «Είχα έντονα συναισθήματα για τον πόλεμο του Βιετνάμ τότε. Στην πραγματικότητα κάτι άλλο με βασάνιζε, που δεν είχε καμία σχέση με τον πόλεμο». Μόλις είχε χωρίσει από τη γυναίκα του, περνούσε τις μέρες του σε ανατριχιαστικά, άδεια διαμερίσματα, είχε κατάθλιψη και βίωνε τη ζωή σαν μια μεγάλη αποτυχία.

«Όταν έγραψα το σενάριο, ήμουν πολύ σοβαρός, αλλά στη διάρκεια των γυρισμάτων δε σταμάτησα ούτε στιγμή να γελάω», λέει ο ίδιος στη Mary Pat Kelly στο βιβλίο Martin Scorsese : The First Decade. Εκδ. Redgrave «Είχα πείσει σχεδόν τον εαυτό μου ότι γύριζα μια ταινία κατά του πολέμου στο Βιετνάμ και ότι αυτός ο τύπος που ξυρίζεται τόσο σχολαστικά μέχρι να κόψει το λαιμό του αντιπροσώπευε τον μέσο Αμερικάνο της εποχής. […] Τελικά, το φιλμ «The Big Shave» ήταν απλώς μια φαντασίωση, μια αυστηρά προσωπική θεώρηση του θανάτου».

Related Posts

  • Ο Έλληνας Εβραίος και μέλος της ομάδας Sonderkommando του ΆουσβιτςΠηγή έμπνευσης της ταινίας του Νέμες στάθηκε μια σημαντική ανακάλυψη: τα χειρόγραφα - μαρτυρίες ορισμένων μελών της ομάδας Sonderkommando που εντοπίστηκαν θαμμένα στο έδαφος του […]
  • Μια συζήτηση με τον Terence DaviesΗ αγωνιώδης σύγκρουση του Terence Davies με του προσωπικούς του δαίμονες μάλλον όξυνε την αντίληψη και την δημιουργικότητά του, και τον οδήγησε κατευθείαν στην αγκαλιά της […]
  • Αγγελική Παπούλια, de profundisΣυνέντευξη με την Αγγελική Παπούλια. Aνήκει στους καλλιτέχνες που διεκδικούν με δυναμικό και σαφή τρόπο τη θέση τους στον χώρο της σύγχρονης δημιουργίας. Γνωστή, διεθνώς, από τις ηρωίδες […]
  • Jean Paul Gaultier: η παραδοσιακή ομορφιά είναι φασιστικήΕίναι τόσο ισχυρό το μοντέλο ομορφιάς που προωθείται από τα μέσα ενημέρωσης, που δεν μπορείς να εκτιμήσεις την ομορφιά που βρίσκεται δίπλα σου. […]
karouzo

Share
Published by
karouzo

Recent Posts

Χρόνης Μπότσογλου 1941-2022

Ο Χρόνης Μπότσογλου ανήκει στους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους της μεταπολεμικής τέχνης. Επί δεκαετίες παρατηρούσε τον…

3 years ago

Η ματιά του Mathieu Pernot στους προσφυγικούς καταυλισμούς της Λέσβου

Στιγμιότυπα από την παρουσία των προσφύγων στους δρόμους του Παρισιού, στους καταυλισμούς του Καλαί και…

4 years ago

Σώτη Τριανταφύλλου: “Ας μη ζούμε διαρκώς με τον ίδιο τρόπο…”

Στα μυθιστορήματα μιλάμε για την ανθρώπινη κατάσταση, εμβαθύνουμε σε πράγματα που δεν αποτελούν υλικό άρθρων…

4 years ago

Κριστόφ Πεντερέτσκι

Οταν ζεις σε δύσκολες εποχές, νιώθεις την ανάγκη να αγωνιστείς για την ελευθερία.

5 years ago

Ρατσισμός, ομοφοβία και βία στη λογοτεχνία του Εντουάρ Λουί

Όταν έφτασα στο Παρίσι για να σπουδάσω Φιλοσοφία, διαπίστωσα ότι όλη αυτή η δυστυχία, η…

5 years ago

Venice Biennale 2019 review – preaching to the converted

There is much to praise from Ghana, India, France, and a stunning international pavilion. Less…

5 years ago

This website uses cookies.