Categories: Τέχνες

The System of Objects – Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης “επανεκκινεί” τη Συλλογή Δάκη Ιωάννου

Εμπνευσμένος από το βιβλίο του Jean Baudrillard The System of Objects ένα έργο-σταθμό του 1968, ο αρχιτέκτονας και συγγραφέας Ανδρέας Αγγελιδάκης εστιάζει το βλέμμα του στις ποικίλες συλλογές που δημιούργησε στο πέρασμα των χρόνων ο συλλέκτης ∆άκης Ιωάννου και εισβάλει στο κεντρικό κτήριο του Ιδρύματος ∆ΕΣΤΕ στην Αθήνα με σκοπό την “επανεκκίνησή” τους.

Το ίδιο το κτήριο του Ιδρύματος έρχεται στο προσκήνιο και συγχρόνως προσεγγίζεται υπό νέο πρίσμα: η έκθεση αντιμετωπίζει τις συλλογές του ∆άκη Ιωάννου και το κέλυφος που τις περιέχει ως μια παραπλανητική και χαώδη διαδρομή κατά μήκος της οποίας η αντίληψη του θεατή για την τέχνη δοκιμάζεται ενόσω ο ίδιος εκτίθεται σε πληθώρα ερεθισμάτων και πληροφοριών. Κατά τις τελευταίες δεκαετίες ο λευκός κύβος (white cube) αποτελεί βασικό τύπο για τις απανταχού αίθουσες τέχνης.

Η έκθεση είναι μια διερεύνηση των εναλλακτικών χωροταξικών εμπειριών που ενδεχομένως μπορούν να προσφέρουν αυτοί οι λευκοί χώροι, ανάμεσα, ή πίσω από τους τοίχους τους, ή ίσως και παρά την παρουσία αυτών των τοίχων· συνιστά μια απόπειρα επανερμηνείας του Ιδρύματος ως εκθεσιακού μηχανισμού διαποτισμένου από το πνεύμα των συλλογών που στεγάζει· μια χωροταξική εμπειρία καθεαυτήν συντονισμένη με τα έργα της Συλλογής ∆άκη Ιωάννου.

Σκοτεινό, προκλητικό, ερεθιστικό, αναζωογονητικό, το πνεύμα των έργων οδηγεί τον θεατή σε ένα περίπλοκο ταξίδι μέσα στους χώρους του ∆ΕΣΤΕ: “Κατά την είσοδό μας βρισκόμαστε δίπλα σε έργα από τον ζωτικό χώρο των οποίων παραμένουμε πεισματικά αποκλεισμένοι. ∆ιασχίζουμε στενούς και σκοτεινούς διαδρόμους και αναρωτιόμαστε –ίσως και αγωνιούμε– πού μας οδηγούν. Φτάνουμε σε άδειες ηλιόλουστες αίθουσες, ανεβαίνουμε σκάλες που οδηγούν σε απάτητες γωνιές του κτηρίου, κάθε μετάβαση και ένα καινούργιο κύμα συναισθημάτων”, σημειώνει ο Ανδρέας Αγγελιδάκης.

Σημαντικά έργα σύγχρονης τέχνης και κυπριακές αρχαιότητες, αντικείμενα ριζοσπαστικού ντιζάιν από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 και τις αρχές της επόμενης, μακέτες ολοκαίνουργιων κτηρίων και λοιπά παράφερνα αντιμετωπίζονται ως ευρήματα ενός μανιώδους “Googlαρίσματος” με αντικείμενο τον ίδιο τον συλλέκτη. Η επιθυμία είναι το νόμισμα βάσει του οποίου καθορίζεται η αξία καθενός από τούτα τα έργα.

Η σχέση του θεατή με αυτά θα μπορούσε κάλλιστα να παραλληλιστεί με μια σειρά από χτυπήματα “like” στο Facebook, έστω και αν πρόκειται για έργα πραγματικά, χειροπιαστά και τοποθετημένα σε απόσταση αναπνοής από αυτόν. Εντούτοις, από αίθουσα σε αίθουσα η έκθεση θα ανατρέψει και θα διαψεύσει αναζητήσεις και προσδοκίες μέσα από τη σχολαστική αυτή χαρτογράφηση ενός πλούτου συναισθημάτων που αφηγείται την ιστορία του ∆ΕΣΤΕ και του πάθους που παρακινεί τον ιδρυτή του να συλλέγει.

Κατά την έξοδό τους από αυτόν τον λαβύρινθο, οι επισκέπτες θα έχουν αισίως αποκτήσει μια εικόνα για τους τόσους κόσμους που απαρτίζουν το σύμπαν του ∆άκη Ιωάννου: μια εικόνα με τη σφραγίδα του Ανδρέα Αγγελιδάκη που αποτελεί μια από τις δημιουργικότερες φωνές στην παγκόσμια σκηνή της σύγχρονης τέχνης.

Επιμέλεια: Ανδρέας Αγγελιδάκης και Maria Cristina Didero

Ίδρυμα ∆ΕΣΤΕ Εμ. Παππά & Φιλελλήνων 11. 142 34 Νέα Ιωνία, ΑΘήνα

15 Μαϊου, 2013 — 30 Νοεμβρίου 30, 2013
Ώρες Λειτουργίας, Τετάρτη 12:00-20:00 Σάββατο 10:00-14:00

Related Posts

  • Maurizio Cattelan: «Είμαι απλός άνθρωπος»Τον Ιούνιο του 2010 ο Ιταλός εικαστικός Maurizio Cattelan είχε παρουσιάσει στα παλιά «Σφαγεία» της Υδρας, τον εκθεσιακό χώρο του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ του συλλέκτη Δάκη Ιωάννου, το «WE», ένα από […]
  • H Γαλλίδα Christine Macel στο τιμόνι της επόμενης Μπιενάλε στη ΒενετίαΗ Γαλλίδα επιμελήτρια Christine Macel θα είναι η καλλιτεχνική διευθύντρια στην επόμενη, 57η Μπιενάλε της Βενετίας. Είναι η τέταρτη γυναίκα που βρίσκεται σε αυτή τη θέση στα 122 χρόνια του […]
  • ΤΟΛΕΔΟΦωτογραφίες: Φώτης Βαλαντάσης – Κανέλλος
  • Oι κεραμοποιοί του ΙζνίκΚάποτε ζούσα στην πολύπαθη γειτονιά του Αγίου Παντελεήμονα και κάθε πρωί που περίμενα το τρόλεϋ στην στάση, μπροστά στον ιερό ναό, παρατηρούσα τα κεραμικά πλακίδια που διακοσμούν τις […]
karouzo

Recent Posts

Χρόνης Μπότσογλου 1941-2022

Ο Χρόνης Μπότσογλου ανήκει στους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους της μεταπολεμικής τέχνης. Επί δεκαετίες παρατηρούσε τον…

3 years ago

Η ματιά του Mathieu Pernot στους προσφυγικούς καταυλισμούς της Λέσβου

Στιγμιότυπα από την παρουσία των προσφύγων στους δρόμους του Παρισιού, στους καταυλισμούς του Καλαί και…

4 years ago

Σώτη Τριανταφύλλου: “Ας μη ζούμε διαρκώς με τον ίδιο τρόπο…”

Στα μυθιστορήματα μιλάμε για την ανθρώπινη κατάσταση, εμβαθύνουμε σε πράγματα που δεν αποτελούν υλικό άρθρων…

4 years ago

Κριστόφ Πεντερέτσκι

Οταν ζεις σε δύσκολες εποχές, νιώθεις την ανάγκη να αγωνιστείς για την ελευθερία.

5 years ago

Ρατσισμός, ομοφοβία και βία στη λογοτεχνία του Εντουάρ Λουί

Όταν έφτασα στο Παρίσι για να σπουδάσω Φιλοσοφία, διαπίστωσα ότι όλη αυτή η δυστυχία, η…

5 years ago

Venice Biennale 2019 review – preaching to the converted

There is much to praise from Ghana, India, France, and a stunning international pavilion. Less…

6 years ago

This website uses cookies.