Τόποι

H Ελλάδα του William James Stillman

Τα Προπύλαια από τη νοτιοδυτική πλευρά, 1882

Από τον Γιώργο Καρουζάκη

Η Μαρία Σπάρταλη σε έργο του Rossetti

Έχει ενδιαφέρον να σταθεί κάποιος στο πέρασμα του William James Stillman (1828–1901) από την Ελλάδα. Ο Αμερικανός ζωγράφος, δημοσιογράφος και φωτογράφος κατάφερε να αποτυπώσει με εντυπωσιακή ακρίβεια και τόλμη τις ελληνικές αρχαιότητες. Κορυφαία στιγμή της πορείας του θεωρείται η φωτογραφική αποτύπωση, το 1869, των αρχαιοτήτων της Ακρόπολης. Η εργασία αυτή, αποτελούμενη από 26 ανθρακοτυπίες, δημοσιεύτηκε στο Λονδίνο το 1870, σε μια έκδοση με τίτλο The Acropolis of Athens. Ήταν αφιερωμένη στη δεύτερη σύζυγό του, την Προραφαηλίτισσα ζωγράφο ελληνικής καταγωγής Μαρία Σπάρταλη, που είχε γεννηθεί στο Middlesex της Αγγλίας.

Επηρεασμένος και ο ίδιος από τις βασικές αρχές των προραφαηλιτών ζωγράφων, οι οποίοι αναζητούσαν πρωτότυπες ιδέες μέσα από την προσεκτική παρατήρηση της φύσης και της πραγματικότητας, πλησίασε τα ελληνικά μνημεία με πρωτόγνωρο τρόπο. Η φωτογραφική διαδρομή του στην Ακρόπολη οργανώθηκε από τα Προπύλαια με κατεύθυνση τον Παρθενώνα. Τα χαρακτηριστικά που καθιστούν μοναδικό το εγχείρημά του είναι η προσπάθειά του να προσεγγίσει με διαύγεια και από διαφορετικές οπτικές γωνίες το μεγαλείο της αρχιτεκτονικής δομής των μνημείων.

Η επιθυμία του να επικεντρωθεί στο εσωτερικό των ναών, και όχι μόνο στην επιβλητική, εξωτερική τους όψη ήταν ένα καινούργιο στοιχείο εκείνη την εποχή. Δεν είναι τυχαίο ότι το μεγάλο ενδιαφέρον του για τις λεπτομέρειες των θεμάτων του, τον ώθησε να ανέβει στην οροφή του Παρθενώνα και να καταγράψει, πρώτη φορά φωτογραφικά, την παράσταση της μετόπης του.

Ο William James Stillman γεννήθηκε στην πόλη Σενέκταντι, στην πολιτεία της Νέας Υόρκης. Ξεκίνησε την πορεία του στην τέχνη ως ζωγράφος και κριτικός τέχνης. Υπήρξε εκδότης του περιοδικού The Crayon, της σημαντικότερης κριτικής επιθεώρησης για την τέχνη στην προπολεμική Αμερική. Στα χρόνια του αμερικανικού εμφυλίου πολέμου ήταν πρόξενος στη Ρώμη, ενώ το ενδιαφέρον του για την αρχαιολογία ενισχύθηκε στην Κρήτη, όπου βρέθηκε, με την ιδιότητα του διπλωμάτη, στα χρόνια της Κρητικής Επανάστασης του 19ου αιώνα.

William James Stillman

Related Posts

  • Στα κίτρινα πέπλα της σκόνηςΑνάμεσα στον ύπνο και τον ξύπνιο αναδύθηκαν στο δωμάτιό μου οι πυραμίδες του Χέοπος και η Σφίγγα […]
  • Το παιχνίδι της μνήμης και της γραφήςΕίναι ο Αδριανός που γράφει. Για να μας υπενθυμίσει, μέσα από έναν λόγο πυκνό, χυμώδη και λυτρωτικό, τη θέση του ανθρώπου που κάποτε, απογυμνωμένος από τον εγωισμό, τις αδυναμίες και τις […]
  • Jannis Kounellis: I saw the sanctity of everyday objectsYou don’t need a reason to write about the internationally acclaimed Greek artist Jannis Kounellis. Below is a brief glance at his life and artistic career from an interview I did in 2004 […]
  • THE RELICS OF MAGNA GRECIAWe were so sad to leave Akragas, but the idea of sailing further northwest to visit Selinus made us feel better.
karouzo

Share
Published by
karouzo

Recent Posts

Χρόνης Μπότσογλου 1941-2022

Ο Χρόνης Μπότσογλου ανήκει στους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους της μεταπολεμικής τέχνης. Επί δεκαετίες παρατηρούσε τον…

3 years ago

Η ματιά του Mathieu Pernot στους προσφυγικούς καταυλισμούς της Λέσβου

Στιγμιότυπα από την παρουσία των προσφύγων στους δρόμους του Παρισιού, στους καταυλισμούς του Καλαί και…

4 years ago

Σώτη Τριανταφύλλου: “Ας μη ζούμε διαρκώς με τον ίδιο τρόπο…”

Στα μυθιστορήματα μιλάμε για την ανθρώπινη κατάσταση, εμβαθύνουμε σε πράγματα που δεν αποτελούν υλικό άρθρων…

4 years ago

Κριστόφ Πεντερέτσκι

Οταν ζεις σε δύσκολες εποχές, νιώθεις την ανάγκη να αγωνιστείς για την ελευθερία.

5 years ago

Ρατσισμός, ομοφοβία και βία στη λογοτεχνία του Εντουάρ Λουί

Όταν έφτασα στο Παρίσι για να σπουδάσω Φιλοσοφία, διαπίστωσα ότι όλη αυτή η δυστυχία, η…

5 years ago

Venice Biennale 2019 review – preaching to the converted

There is much to praise from Ghana, India, France, and a stunning international pavilion. Less…

6 years ago

This website uses cookies.