Από τον Γιώργο Καρουζάκη
Το συναρπαστικό μα και επώδυνο ταξίδι της στη χώρα της συγγραφής καταγράφει ευφάνταστα στο βιβλίο της Συνομιλώντας με τους νεκρούς (Εκδ. Ωκεανίδα) η Καναδή συγγραφέας. Η Μάργκαρετ Άτγουντ δεν προτείνει το εγχειρίδιο του καλού συγγραφέα, ούτε θεωρητικολογεί. «Είμαι συγγραφέας και αναγνώστρια κι αυτό είναι όλο», γράφει για να συνοψίσει με λίγα λόγια την άποψή της: «ο πραγματικός δάσκαλος του συγγραφέα είναι ο ίδιος του ο εαυτός στο ρόλο του αναγνώστη».
Το βιβλίο της διαβάζεται ευχάριστα, αν και τα θέματα που θίγει εκτείνονται συχνά πέρα από τη συνήθη φιλολογία για τη φύση του συγγραφέα και της τέχνης του. Η αμεσότητα του εγχειρήματος της Άτγουντ, απαλλαγμένη η ίδια από τον αυτιστικό ναρκισσισμό του δημιουργού που μιλά χωρίς το πέπλο της μυθοπλασίας για το έργο του, ενισχύθηκε από τη συγκυρία: το βιβλίο ξεκίνησε ως μια σειρά διαλέξεων που προοριζόταν για ετερόκλητο ακροατήριο – νέους, άντρες και γυναίκες επαΐοντες και κοινούς αναγνώστες.
Αυτοβιογραφικά στοιχεία εναλλάσσονται στο βιβλίο της Άτγουντ με αναφορές στην ιστορία της λογοτεχνίας, με ρήσεις και αποσπάσματα από τα έργα σπουδαίων δημιουργών. Ενώ διερευνώνται επίσης ζητήματα, όπως η διττή, μεταρομαντική συνείδηση του συγγραφέα ως μύστη και κοινού θνητού όπως μας την κληροδότησε το Ρομαντικό Κίνημα, η σύγκρουση του δημιουργού με την αγριότητα της αγοράς, ο ρόλος του στην κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα, η σχέση του με το βιβλίο και τον αναγνώστη.
Από ποιους μαθαίνουν οι συγγραφείς; «Από τους νεκρούς» λέει η Μάργκαρετ Άτγουντ. «Όσο συνεχίζεις να γράφεις, συνεχίζεις να εξερευνάς το έργο των συγγραφέων που έχουν προηγηθεί επίσης αισθάνεσαι ότι κρίνεσαι και λογοδοτείς σε αυτούς. Όλοι οι συγγραφείς πρέπει να πάνε από το τώρα στο μια φορά κι έναν καιρό…». Αν ρωτούσαμε, τέλος, την ίδια να μας πει με τι καταπιάνεται το βιβλίο της, θα απαντούσε: «με αρκετές συγκρούσεις που έχουν απασχολήσει πολλούς συγγραφείς, τόσο αυτούς που συνάντησα, όσο κι εκείνους που γνώρισα μόνο μέσα από το έργο τους. Ανάμεσα σε συμπληγάδες περνά η συγγραφή».
To κείμενο δημοσιεύτηκε πρώτη φορά στο περιοδικό Lifo τον Ιούνιο του 2007.
Ο Χρόνης Μπότσογλου ανήκει στους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους της μεταπολεμικής τέχνης. Επί δεκαετίες παρατηρούσε τον…
Στιγμιότυπα από την παρουσία των προσφύγων στους δρόμους του Παρισιού, στους καταυλισμούς του Καλαί και…
Στα μυθιστορήματα μιλάμε για την ανθρώπινη κατάσταση, εμβαθύνουμε σε πράγματα που δεν αποτελούν υλικό άρθρων…
Οταν ζεις σε δύσκολες εποχές, νιώθεις την ανάγκη να αγωνιστείς για την ελευθερία.
Όταν έφτασα στο Παρίσι για να σπουδάσω Φιλοσοφία, διαπίστωσα ότι όλη αυτή η δυστυχία, η…
There is much to praise from Ghana, India, France, and a stunning international pavilion. Less…
This website uses cookies.