Από τον Γιώργο Καρουζάκη
«Ο τόπος εδώ του έδωσε το απαραίτητο περιβάλλον για να μπορέσουν να βγουν έξω, όπως το φυτό από το χώμα του, να βλαστήσουν και να δώσουν καρπούς όλα εκείνα που είχαν φυτευτεί γενετικά μέσα του» σημειώνει ο Μήτσος Αλεξανδρόπουλος στη βιογραφία-ψυχογράφημα του σπουδαίου ρώσου συγγραφέα, που συνέθεσε με γνώση και φαντασία, βασιζόμενος όμως σε τεκμήρια ντοκουμέντων – κυρίως σε αποσπάσματα από τα ημερολόγια του συγγραφέα και των οικείων του.
Η θυελλώδης και αντιφατική φύση του Τολστόι, η θέση που έχει κατακτήσει το εμβληματικό έργο του στην ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας (αρκεί να αναφερθούμε στο έπος Πόλεμος και Ειρήνη και στην Άννα Καρένινα) θα μπορούσαν να οδηγήσουν έναν άπειρο ή κάποιον εγωκεντρικό βιογράφο σ’ ένα μεγαλοπρεπές αδιέξοδο. Η σοφή στάση του Μήτσου Αλεξανδρόπουλου να κρατήσει τη διακριτική απόσταση από τον χειμαρρώδη βίο του Τολστόι και να δέσει το λόγο του ίδιου του συγγραφέα από τα ημερολόγιά του με το αφηγηματικό μέρος του βιβλίου, ωφέλησε και τον βιογράφο και τον βιογραφούμενο.
Η ζωή του Τολστόι μοιάζει άλλωστε να είναι σπαρμένη με δεκάδες νάρκες, έτοιμες ανά πάσα στιγμή να εκραγούν. Ο Λέοντας της ρωσικής λογοτεχνίας υπήρξε ένα αντιφατικό, ρωμαλέο πλάσμα, με απαράμιλλες αρετές, ριζοσπαστικές αλλά και συντηρητικές ιδέες, εμμονές, ενοράσεις και μεταπτώσεις. Δεν τον ακολουθεί μόνο ο χαρακτηρισμός του θεμελιωτή του ψυχολογικού ρεαλισμού στη Ρωσία, αλλά και η φήμη του αλαζόνα νέου που βασανιζόταν από την τυραννία των επιθυμιών της σάρκας, του μονίμως ανικανοποίητου δημιουργού, του ηθικού φιλοσόφου, του ανορθόδοξου χριστιανού που οραματίστηκε εκτός των άλλων μια θρησκεία απαλλαγμένη από την τυφλή πίστη και τα μυστήρια.
Αν και γόνος πλούσιας οικογένειας, αγάπησε βαθειά, όχι όμως άκριτα, τους μουζίκους. Έζησε επίσης από κοντά τη φρίκη του πολέμου ως αξιωματικός του πυροβολικού στον πόλεμο της Κριμαίας, ενώ αντιπάθησε όλες τις καθιερωμένες αυθεντίες και αξίες: είναι γνωστή η απέχθειά του για τη σαιξπηρολατρία του καιρού του και για τους λεπτεπίλεπτους και αλαζονικά φιλόδοξους διανοούμενους που εξέφραζαν διαρκώς απόψεις χωρίς να έχουν πιάσει στα χέρια τους το χώμα της γης ή να έχουν πλησιάσει το πεδίο της μάχης.
Χαρακτηριστικό δείγμα του τρόπου προσέγγισης του Λ. Τολστόι από τον Μ. Αλεξανδρόπουλο είναι και το κεφάλαιο που αναφέρεται στην επική βίβλο των Ρώσων, το απαράμιλλο επίτευγμα Πόλεμος και Ειρήνη, που ο Τολστόι ολοκλήρωσε μέσα σε έξι χρόνια. Για το έργο αυτό, τη συναρπαστική απεικόνιση της Ρωσίας των ναπολεόντειων πολέμων, ο Αλεξανδρόπουλος επισημαίνει τη ρωμαλέα έλξη του λόγου, τη στερεοσκοπική προοπτική και τη ζωντάνια του μύθου, αλλά και το σεβασμό του Τολστόι στον αναγνώστη του («[…] ποτέ δεν τον ξεγελάει, με τίποτα δεν τον αιφνιδιάζει, τον παίρνει και τον πάει σιγά, όπως μας πάει όλους η ζωή»).
Ο βιογράφος μάς επιτρέπει ακόμα να διαβάσουμε και ορισμένα σημειώματα που ο ίδιος ο Τολστόι έγραψε κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας του έπους του: «Δεν είναι ούτε ο Ναπολέων ούτε ο Αλέξανδρος, ο Κουτούζωφ ή ο Ταλλεϋράνδος οι ήρωές μου, θα γράψω την ιστορία ανθρώπων πιο ελεύθερων σε σύγκριση με όσους ηγούνται των κρατών, την ιστορία ανθρώπων που έζησαν υπό τους ευνοϊκότερους όρους ζωής, ελεύθερους και από τη φτώχεια και από την αμάθεια, ανθρώπους ανεξάρτητους, στερημένους από εκείνα τα ελαττώματα που είναι απαραίτητα για να αφήσουν τα ίχνη τους στις σελίδες των χρονικών».
Ο Χρόνης Μπότσογλου ανήκει στους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους της μεταπολεμικής τέχνης. Επί δεκαετίες παρατηρούσε τον…
Στιγμιότυπα από την παρουσία των προσφύγων στους δρόμους του Παρισιού, στους καταυλισμούς του Καλαί και…
Στα μυθιστορήματα μιλάμε για την ανθρώπινη κατάσταση, εμβαθύνουμε σε πράγματα που δεν αποτελούν υλικό άρθρων…
Οταν ζεις σε δύσκολες εποχές, νιώθεις την ανάγκη να αγωνιστείς για την ελευθερία.
Όταν έφτασα στο Παρίσι για να σπουδάσω Φιλοσοφία, διαπίστωσα ότι όλη αυτή η δυστυχία, η…
There is much to praise from Ghana, India, France, and a stunning international pavilion. Less…
This website uses cookies.