Πραγματικότητα και αναπαράσταση στον αινιγματικό κόσμο του Omer Fast

Aπό τον Γιώργο Καρουζάκη

Σε έναν κόσμο όπως ο δικός μας, ο οποίος αναδιαμορφώνεται διαρκώς από χιλιάδες εικόνες, αντανακλάσεις και παρανοήσεις της πραγματικότητας, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι μπορεί κάποιος να διαχωρίσει αυστηρά την πραγματικότητα από τις αναπαραστάσεις της. Δέσμιοι ακόμα μιας παλιάς, προ-τεχνολογικής αντίληψης της πραγματικότητας, δυσκολευόμαστε, συχνά, να διαχειριστούμε νοηματικά την πολυπλοκότητά της.

Ο Omer Fast είναι ένας καλλιτέχνης, που δείχνει να μην πτοείται από την πολυδιάστατη όψη του σύγχρονου κόσμου. Σε αυτήν βασίζεται, άλλωστε, το έργο του, ένα μέρος του οποίου φιλοξενείται αυτόν τον καιρό (20 Οκτωβρίου – 24 Ιανουαρίου) στους εκθεσιακούς χώρους του Jeu de Paume στο Παρίσι. Με αφετηρία την κινούμενη εικόνα, την πρακτική του ντοκιμαντέρ, με μια ευρεία όμως έννοια, εξερευνά την πολυπλοκότητα της αφήγησης και διαταράσσει τα όρια ανάμεσα σε ό,τι θεωρούμε πραγματικό και την αναπαράστασή του.

5,000 Feet is the Best

Η έκθεση με τίτλο Le Présent continue ξεκινά με την προβολή του έργου CNN Concatenated, μια σπουδή για τη ρητορική του φόβου και τη διασπορά του πανικού μέσω της τηλεόρασης. Ακολουθεί μια οικογενειακή ιστορία τρόμου, με τίτλο Continuity (Diptych) και η έκθεση ολοκληρώνεται με την εργασία 5,000 Feet is the Best, στην οποία διερευνά, μέσα από την προσωπική μαρτυρία ενός Αμερικανού πιλότου, τις νέες μορφές πολέμου που πραγματοποιούνται εξ αποστάσεως.

Το βίντεο CNN Concatenated, ένα από τα ελάχιστα έργα που ο Omer Fast δημιούργησε στο στούντιο, συντίθεται αποκλειστικά από τις εικόνες πραγματικών παρουσιαστών ειδήσεων της αμερικανικής τηλεόρασης, από ένα patchwork προσώπων και χιλιάδων λέξεων. Πρόκειται για μια ανησυχητική αφήγηση, στην οποία δεκάδες παρουσιαστές ειδήσεων απευθύνονται στο κοινό με έναν μηχανικό, ψυχρό τόνο, δίνοντας την αίσθηση ότι έχουν κυριευτεί από κάποια μυστηριώδη δύναμη. Έργο που υπογραμμίζει ποικίλες αντιθέσεις, σχετικές με την υποκειμενικότητα, την αντικειμενικότητα και το συλλογικό ασυνείδητο.

Continuity (Diptych)

Στο αμφίσημο, τόσο κινηματογραφικά όσο και νοηματικά Continuity (Diptych), η τραγική ιστορία ενός ζευγαριού Γερμανών που προσπαθεί να αντιμετωπίσει την απώλεια του στρατιώτη γιου τους στον πόλεμο του Αφγανιστάν, εξελίσσεται σε ένα παράδοξο, αινιγματικό και εφιαλτικό οπτικό αφήγημα πολλαπλών ερμηνειών.

5,000 Feet is the Best

Tο έργο 5,000 Feet is the Best δημιουργήθηκε από τη συνεργασία του Omer Fast με έναν χειριστή μη επανδρωμένου αεροσκάφους, τύπου Predator, που συνάντησε το 2010 στην έρημο της Νεβάδα. Ο Fast αξιοποιεί τις μαρτυρίες του πιλότου και δημιουργεί ένα σύνθετο φιλμ μυθοπλασίας και ντοκουμέντου, για να παρατηρήσει την ανθρώπινη εμπλοκή και τις καταστροφικές συνέπειες των πολέμων της νέας εποχής.

Ο Omer Fast γεννήθηκε το 1972 στην Ιερουσαλήμ. Πέρασε ένα μεγάλο μέρος της εφηβείας του στη Νέα Υόρκη, ενώ αργότερα μετακόμισε στο Βερολίνο, όπου και ζει σήμερα. Η προσωπική του περιπέτεια, η προσπάθειά του να προσαρμοστεί σε διαφορετικούς πολιτισμούς και διαφορετικές γλώσσες, εξηγεί, εν μέρει, και το μεγάλο ενδιαφέρον του για ζητήματα που έχουν σχέση με τη γλώσσα, τη μετάβαση και την ταυτότητα, τα οποία τον απασχολούν και στις βίντεο-εγκαταστάσεις του.

Ο ίδιος δηλώνει, πρώτα απ΄όλα, αφηγητής ιστοριών. Ο τρόπος κατασκευής των έργων του, όμως, η μαεστρία με την οποία ενορχηστρώνει τους κώδικες και την οπτική γωνία των αφηγήσεών του, υπερβαίνει τη θεματολογία τους, η οποία ξεκινά από την πολιτική και τη γεωπολιτική και συναντά την Ιστορία.

Continuity (Diptych)

Related Posts

  • Η νέα τοιχογραφία του Στέλιου Φαϊτάκη στο Palais de Tokyo στο ΠαρίσιΟ Έλληνας καλλιτέχνης εμπνέεται από την έννοια της απείθειας, της ανυπακοής, αναζητώντας δεσμούς ανάμεσα στα γεγονότα του Μάη του '68 και τη σκέψη των […]
  • Ο Lu Chao απέναντι στο πλήθος«Όταν ήμουν μικρό παιδί έπαιρνα κάθε μέρα το λεωφορείο με τον αριθμό 217 για πάω στο σχολείο. Καθώς ήμουν μικροκαμωμένος, ένα πλήθος ψηλών ανθρώπων με στρίμωχνε και μου έκοβε την […]
  • Ένα οπτικό ντόμινο εικόνων και ιδεώνΗ διάταξη των έργων στο χώρο ενισχύει την εντύπωση της αλληλουχίας, την αίσθηση ότι παρακολουθείς ένα φιλμ στο οποίο κάθε εικόνα συνδέεται στενά με την προηγούμενη και με την […]
  • Οι υποψήφιοι για το βραβείο Marcel Duchamp 2016Το γαλλικό βραβείο για τις εικαστικές τέχνες θεσπίστηκε το 2000, ως απάντηση, ισχυρίζονται αρκετοί, στο αντίστοιχο βρετανικό βραβείο Turner. Στόχος του είναι να τιμήσει έναν Γάλλο […]
karouzo

Recent Posts

Χρόνης Μπότσογλου 1941-2022

Ο Χρόνης Μπότσογλου ανήκει στους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους της μεταπολεμικής τέχνης. Επί δεκαετίες παρατηρούσε τον…

3 years ago

Η ματιά του Mathieu Pernot στους προσφυγικούς καταυλισμούς της Λέσβου

Στιγμιότυπα από την παρουσία των προσφύγων στους δρόμους του Παρισιού, στους καταυλισμούς του Καλαί και…

4 years ago

Σώτη Τριανταφύλλου: “Ας μη ζούμε διαρκώς με τον ίδιο τρόπο…”

Στα μυθιστορήματα μιλάμε για την ανθρώπινη κατάσταση, εμβαθύνουμε σε πράγματα που δεν αποτελούν υλικό άρθρων…

4 years ago

Κριστόφ Πεντερέτσκι

Οταν ζεις σε δύσκολες εποχές, νιώθεις την ανάγκη να αγωνιστείς για την ελευθερία.

5 years ago

Ρατσισμός, ομοφοβία και βία στη λογοτεχνία του Εντουάρ Λουί

Όταν έφτασα στο Παρίσι για να σπουδάσω Φιλοσοφία, διαπίστωσα ότι όλη αυτή η δυστυχία, η…

5 years ago

Venice Biennale 2019 review – preaching to the converted

There is much to praise from Ghana, India, France, and a stunning international pavilion. Less…

5 years ago

This website uses cookies.