Ο Λιθουανός graphic designer Rokas Sutkaitis έχει αφιερώσει τον λογαριασμό του στο Instagram στη συλλογή του από λογότυπα της Σοβιετικής Ένωσης. Το πάθος του για τη γραφιστική εκείνης της εποχής ξεκίνησε καθώς έψαχνε τους εκθεσιακούς καταλόγους εμπορικών σημάτων και σπάνιες εκδόσεις του παρελθόντος. Τα περισσότερα λογότυπα που παρουσιάζει προέρχονται από το χρονικό διάστημα 1960 – 1991. Πριν από τη δεκαετία του ’60, τα παραγόμενα αγαθά διακινούνταν στη Σοβιετική Ένωση χωρίς κάποιο διακριτικό σήμα. Στα χρόνια που ακολούθησαν, καθώς τα παλιά εργοστάσια αναδιοργανώθηκαν, τα εμπορικά σήματα επανήλθαν για να πιστοποιούν την ποιότητα των αγαθών.
Στις δεκαετίες ’60 και ’70 η δύναμη της γραφιστικής άρχισε να αναγνωρίζεται από τις Αρχές και να χρησιμοποιείται σε διαφόρων ειδών συσκευασίες, στη διαφήμιση και στις συσκευασίες των προϊόντων του κράτους. Στις μεγαλύτερες Σοσιαλιστικές Δημοκρατίες, όπως στη Ρωσία, λειτουργούσαν δεκάδες κρατικές υπηρεσίες που ήταν υπεύθυνες για το γραφιστικό σχεδιασμό προώθησης των προϊόντων.
Τα λογότυπα της συλλογής του Λιθουανού σχεδιαστή προέρχονται κυρίως από εργοστάσια, εκδοτικούς οίκους και συνεταιρισμούς. Αν και τίποτε δεν περνούσε απαρατήρητο από το άγρυπνο μάτι της σοβιετικής προπαγάνδας, η γραφιστική, λόγω του ελλειπτικού της χαρακτήρα, μπορούσε να ακολουθεί πιο ελεύθερες επιλογές, σε σχέση, για παράδειγμα, με την τέχνη. Τα λογότυπα, όποιες κι αν ήταν οι συνθήκες που τα δημιούργησαν, δεν παύουν να αποτελούν στοιχεία έκφρασης, τα ίχνη, τις αναμνήσεις από τη ζωή των ανθρώπων που ζούσαν εκείνα τα χρόνια στις Σοσιαλιστικές Δημοκρατίες.
Ο Χρόνης Μπότσογλου ανήκει στους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους της μεταπολεμικής τέχνης. Επί δεκαετίες παρατηρούσε τον…
Στιγμιότυπα από την παρουσία των προσφύγων στους δρόμους του Παρισιού, στους καταυλισμούς του Καλαί και…
Στα μυθιστορήματα μιλάμε για την ανθρώπινη κατάσταση, εμβαθύνουμε σε πράγματα που δεν αποτελούν υλικό άρθρων…
Οταν ζεις σε δύσκολες εποχές, νιώθεις την ανάγκη να αγωνιστείς για την ελευθερία.
Όταν έφτασα στο Παρίσι για να σπουδάσω Φιλοσοφία, διαπίστωσα ότι όλη αυτή η δυστυχία, η…
There is much to praise from Ghana, India, France, and a stunning international pavilion. Less…
This website uses cookies.