Το φωτογραφικό θαύμα του Jack Delano

O σιδηροδρομικός σταθμός του Σικάγου (Chicago Union Station) ξεκίνησε να διαμορφώνεται το 1913 και ολοκληρώθηκε το 1925. Ανήκει στους τρεις σημαντικότερους σταθμούς τρένων στις Ηνωμένες Πολιτείες, μαζί με εκείνους της Νέας Υόρκης και της Ουάσιγκτον. Η δημιουργία του αντικατέστησε τον παλαιότερο σταθμό Grand Passenger που είχε χτιστεί στην πόλη το 1881.

Ο νέος σταθμός σχεδιάστηκε από τον κορυφαίο Αμερικανό αρχιτέκτονα και πολεοδόμο Daniel Burnham (1846-1912) ο οποίος οραματίστηκε έναν σιδηροδρομικό σταθμό υψηλής αισθητικής. Δυστυχώς, δεν πρόλαβε να δει το σχέδιο του ολοκληρωμένο, αφού πέθανε πριν ξεκινήσει η κατασκευή του. Το δημιούργημά του ήταν αρκετά φιλόδοξο και αντλούσε έμπνευση από το νεοκλασικό ύφος ακαδημαϊκής αρχιτεκτονικής της École des Beaux-Arts του Παρισιού, που τόσο θαύμαζε.

Στα χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής του σταθμού ξεχωρίζουν, ο σπηλαιώδης χώρος με τον θολωτό φωταγωγό, το μαρμάρινο δάπεδο και οι 18 κίονες κορινθιακού ρυθμού που τοποθέτησε ο Burnham στο σχέδιο του. Στοιχεία που αξιοποίησε με μοναδικό τρόπο ο κορυφαίος, επίσης, Αμερικανός φωτογράφος Jack Delano (1914- 1997) στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες που τράβηξε στον σταθμό τον Ιανουάριο του 1943. Σήμερα βρίσκονται στη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου. Ο τρόπος που αξιοποιεί το φως, η ευαισθησία του βλέμματός του, η οπτική του απέναντι στους ταξιδιώτες, τις πινακίδες και τις αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες, αποκαλύπτουν την ξεχωριστή θέση του Delano στο μοντέρνο κίνημα των φωτογράφων του 20ού αιώνα.

Γιώργος Καρουζάκης

Related Posts

  • Η ματιά του Mathieu Pernot στους προσφυγικούς καταυλισμούς της ΛέσβουΣτιγμιότυπα από την παρουσία των προσφύγων στους δρόμους του Παρισιού, στους καταυλισμούς του Καλαί και της Λέσβου, προσωπικά αντικείμενα, σημειωματάρια, βλέμματα, χωματερές και συντρίμμια […]
  • Ευφυής τέχνη με βόμβες από τη χωματερήΠριν από λίγες ημέρες, ο Έλληνας φωτογράφος Πέτρος Ευσταθιάδης τιμήθηκε στη Γαλλία με το σημαντικό Φωτογραφικό Βραβείο HSBC - απονέμεται κάθε χρόνο σε δύο επαγγελματίες φωτογράφους με […]
  • Η βίαιη τρυφερότητα του Nobuyoshi ArakiΣτον φωτογράφο Nobuyoshi Araki, σημαντική μορφή της σύγχρονης ιαπωνικής τέχνης, είναι αφιερωμένη η έκθεση που φιλοξενείται αυτή την εποχή στο Μusée Νational des Αrts Αsiatiques – Guimet, […]
  • Μοντέρνοι καιροίH φωτογραφία Powerhouse Mechanic (1920) του Αμερικανού φωτογράφου Lewis Hine (1874–1940) ανήκει στις διασημότερες της δεκαετίας του '20. Συνοψίζει, οπτικά, το μεγαλείο της βιομηχανικής […]
karouzo

Recent Posts

Χρόνης Μπότσογλου 1941-2022

Ο Χρόνης Μπότσογλου ανήκει στους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους της μεταπολεμικής τέχνης. Επί δεκαετίες παρατηρούσε τον…

3 years ago

Η ματιά του Mathieu Pernot στους προσφυγικούς καταυλισμούς της Λέσβου

Στιγμιότυπα από την παρουσία των προσφύγων στους δρόμους του Παρισιού, στους καταυλισμούς του Καλαί και…

4 years ago

Σώτη Τριανταφύλλου: “Ας μη ζούμε διαρκώς με τον ίδιο τρόπο…”

Στα μυθιστορήματα μιλάμε για την ανθρώπινη κατάσταση, εμβαθύνουμε σε πράγματα που δεν αποτελούν υλικό άρθρων…

4 years ago

Κριστόφ Πεντερέτσκι

Οταν ζεις σε δύσκολες εποχές, νιώθεις την ανάγκη να αγωνιστείς για την ελευθερία.

5 years ago

Ρατσισμός, ομοφοβία και βία στη λογοτεχνία του Εντουάρ Λουί

Όταν έφτασα στο Παρίσι για να σπουδάσω Φιλοσοφία, διαπίστωσα ότι όλη αυτή η δυστυχία, η…

5 years ago

Venice Biennale 2019 review – preaching to the converted

There is much to praise from Ghana, India, France, and a stunning international pavilion. Less…

5 years ago

This website uses cookies.