Η εφιαλτική Αθήνα στην Berlinale

Από τον Γιώργο Καρουζάκη

Το 2010, ο Παλαιστίνιος Αbu Eyad δραπετεύει μαζί με άλλους πρόσφυγες από τον μεγαλύτερο παλαιστινιακό καταυλισμό προσφύγων του Λιβάνου, το Ain el-Helweh. O καταυλισμός δημιουργήθηκε το 1948 για να φιλοξενήσει 10.000 πρόσφυγες. Σήμερα ζουν εκεί 80.000 άνθρωποι. Τους τελευταίους μήνες υπολογίζεται ότι 2400 παλαιστινιακές και συριακές οικογένειες, πρόσφυγες πολέμου, βρήκαν καταφύγιο στον ίδιο καταυλισμό.

Η φυγή του Abu Eyad και των φίλων του είχε έναν προορισμό: την Ευρώπη. Με τη βοήθεια λαθρεμπόρων διέσχισαν παράνομα τη Συρία και την Τουρκία και μπήκαν στην Ελλάδα. Έφτασαν στην Αθήνα τις ημέρες που η χώρα κατέρεε από τη μεγαλύτερη οικονομική, πολιτική και κοινωνική κρίση των τελευταίων δεκαετιών. Την εφιαλτική περιπέτεια των προσφύγων στη νέα χώρα αποτυπώνει με συγκλονιστικό τρόπο, σε ένα φιλμ 13 λεπτών, ο Παλαιστίνιος σκηνοθέτης Mahdi Fleifel, ο οποίος τα τελευταία χρόνια ζει στο Λονδίνο. Το φιλμ προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο διαγωνιστικό πρόγραμμα των ταινιών μικρού μήκους της Berlinale.

Ο Abu Eyad βρέθηκε από τον προσφυγικό καταυλισμό του Λιβάνου στους δρόμους του αθηναϊκού γκέτο. Στην ελληνική πρωτεύουσα έρχεται αντιμέτωπος με νέους εφιάλτες. Το φιλμ καταγράφει την καθημερινότητα των πραγματικών προσφύγων. Ζουν στοιβαγμένοι σε ένα υπόγειο, ανάμεσα στους αποστεωμένους τοξικομανείς του κέντρου, παίρνουν ναρκωτικά για να αντέξουν την κατάθλιψη, και κερδίζουν λίγα χρήματα κάνοντας σεξ επί πληρωμή με άντρες και «γιαγιάδες», όπως λένε.

Χαρακτηριστική είναι η φράση με την οποία περιγράφει την ταινία το περιοδικό filmkommentaren.dk: «κανένα χαμόγελο δεν μπορεί να σχηματιστεί στο πρόσωπό σας παρακολουθώντας αυτό το σύντομο ντοκιμαντέρ που έρχεται κατευθείαν από την κόλαση».

Related Posts

  • Η ματιά του Mathieu Pernot στους προσφυγικούς καταυλισμούς της ΛέσβουΗ ματιά του Mathieu Pernot στους προσφυγικούς καταυλισμούς της ΛέσβουΣτιγμιότυπα από την παρουσία των προσφύγων στους δρόμους του Παρισιού, στους καταυλισμούς του Καλαί και της Λέσβου, προσωπικά αντικείμενα, σημειωματάρια, βλέμματα, χωματερές και συντρίμμια […]
  • Η τέχνη και η πολαπλή εξορία του Νίκου Παπατάκη σε ένα ντοκιμαντέρΗ τέχνη και η πολαπλή εξορία του Νίκου Παπατάκη σε ένα ντοκιμαντέρΣήμερα ξεκινά στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος ένα μεγάλο αφιέρωμα στον ξεχωριστό Έλληνα δημιουργό Νίκο Παπατάκη (1918-2010). Μυθική μορφή της σύγχρονης πολιτιστικής ιστορίας της Γαλλίας, όχι […]
  • H επιστροφή της δαντελωτής αρχιτεκτονικήςH επιστροφή της δαντελωτής αρχιτεκτονικήςΤα κενά στα δαντελωτά σχέδια επιτρέπουν στις κατασκευές να αναπνέουν και να ενισχύουν τα παιχνίδια της σκιάς και του φωτός, την αίσθηση μυστηρίου, την ομορφιά, την κομψότητα και τη φινέτσα […]
  • Γελάω λοξά…Γελάω λοξά…Το βράδυ ακούω τις κιτρινόμαυρες γάτες να κλαίνε σαν μωρά από οίστρο. Παίρνω βαθιές ανάσες και νιώθω τη μούχλα της πολυκατοικίας να διαπερνά τα ρουθούνια μου. Η επέμβαση καθαρισμού της […]