Το Art Professionals-In-Athens Residency και ο Γεράσιμος Καππάτος, σας προσκαλούν στην πρώτη ατομική έκθεση του Ιρλανδού καλλιτέχνη Tim Shaw, με τίτλο «Time Kicked Around», ενταγμένη στον δεύτερο κύκλο του Προγράμματος Φιλοξενίας Καλλιτεχνών και Προσωπικοτήτων της Τέχνης. Ο Shaw θεωρείται από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της γενιάς του. Μέσω του έργου του προσεγγίζει τις πολεμικές συγκρούσεις της εποχής, όπως, για παράδειγμα, τη θηριωδία του πολέμου στο Ιράκ, με έναν υπαρξιακό, και για αυτό περισσότερο καίριο, τρόπο. Η νέα ενότητα έργων του, την οποία μπορείτε να δείτε έως τις 20 Δεκεμβρίου (Αθηνάς 12 στο Μοναστηράκι), ολοκληρώθηκε κατά τη διάρκεια της διαμονής του στο Art Professionals-In-Athens Residency.
O Tim Shaw σε αυτό το έργο αναβιώνει την εμπειρία του από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, όταν στο εστιατόριο που βρισκόταν μαζί με τη μητέρα του σημειώθηκαν τέσσερις εκρήξεις βόμβας. «Όλα γύρω μας δονούνταν, οι άνθρωποι έτρεχαν προς όλες τις κατευθύνσεις σαν πανικοβλημένα ζώα. Ύστερα από την έκρηξη της τρίτης βόμβας, ο αέρας που ανέβαινε από τις σκάλες άρχισε να παίρνει μια μπλε απόχρωση που εξαπλώθηκε σαν ένα πολύ μεγάλο μπαλόνι έτοιμο να σκάσει. Ο χρόνος έμοιαζε να έχει ανασταλεί και μαζί με αυτόν οι δίσκοι φαγητού αιωρούνταν αργά μέσα στον αέρα. Οι άνθρωποι είχαν μετατραπεί σε κινούμενες γκρίζες σκιές», θυμάται ο ίδιος.
Το έργο του συμπυκνώνει την ταραγμένη παιδική του ηλικία κατά τη διάρκεια των βομβαρδισμών του IRA, καθώς και την εμπλοκή του με την πολιτική, τόσο σε τοπικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Η έκθεση που επιμελείται η ιστορικός τέχνης Δρ. Σωζήτα Γκουντούνα επικεντρώνεται στην εγκατάσταση, «Μητέρα, ο Αέρας είναι Μπλε, ο Αέρας είναι Επικίνδυνος» (Mother, The Air is Blue, the Air is Dangerous). Πρόκειται για μια σύνθεση «ready-made» αντικειμένων, που απεικονίζει ποιητικά το καταλυτικό ιστορικό γεγονός που βίωσε ο καλλιτέχνης ως παιδί στην πόλη του Μπέλφαστ.
Στην εγκατάστασή του Shaw κυριαρχούν οι σκιές, οι οποίες σε αντίθεση με τις σκιές στην αλληγορία της Σπηλιάς στην Πολιτεία του Πλάτωνα δεν αναπαριστούν μη πραγματικά σχήματα ή απατηλές αντανακλάσεις της πραγματικότητας, ούτε παραπέμπουν σε έναν κόσμο παραισθήσεων και εικονικής πραγματικότητας, αλλά έχουν ήρωες πραγματικούς ανθρώπους που έζησαν τα γεγονότα ενός αδυσώπητου πολέμου. Ο Shaw δεν επιθυμεί να απαλλαγεί από την επιρροή των αναμνήσεων και των αισθήσεών του, αντιθέτως η μνήμη του ιστορικού γεγονότος της «Ματωμένης Παρασκευής» – η 19η Ιουλίου 1972, η ημέρα που ο IRA πυροδότησε είκοσι βόμβες σε μία περίμετρο πέντε χιλιομέτρων στο κέντρο της πόλης του Μπέλφαστ, σκοτώνοντας εννέα ανθρώπους και τραυματίζοντας εκατόν τριάντα άτομα- γίνεται η αφορμή για να διερευνήσει τη ρευστότητα των συνθηκών της ύπαρξης.
Η αντιπολεμική στάση του εικαστικού δεν διαχωρίζει τις δύο πλευρές (IRA, κάτοικοι Μπέλφαστ) κατά τη διάρκεια των διενέξεων. Ενώ αντιλαμβάνεται την ευθύνη της βρετανικής ανάμειξης, αντιμετωπίζει και τις δύο πλευρές ως θύματα ενός εξωγενούς διχασμού. Η έκθεση αντιστέκεται σε γενικές ερμηνείες, καθώς τονίζει τη σημασία της ατομικής εμπειρίας κατά τη διάρκεια μιας κοινωνικής συνθήκης, είτε αυτή αφορά τον πόλεμο είτε την οικονομική κρίση.
Περισσότερες πληροφορίες στη διεύθυνση: http://athensartresidency.org/